Snöskoterfeber

Samisk upplevelse

skrivet den 20 jan av Admin, klockan:11:38

Allt började en söndag i augusti när jag blev påtvingad en bingolott av en ivrig försäljare. Tidigare hände det att man spelade, men sedan flytten till TV 4 plus och att det går på söndagar minskade mitt intresse. Nu hade jag en lott och när det även inte visades någon fotboll i andra kanaler då tittade jag på Lotta Engberg och hennes gäster. Som vanligt hade jag en massa fyror och vad nära att få bingo, men bara nära. Efter sista brickan tänkte jag slå över till andra kanaler när Lotta berättade att de tänkte lotta ut reser och en av dem var en samisk upplevelse uppe i Jokkomokk. När de första fyra numren stämde avvaktade jag med fjärrkontrollen och när siffrorna i lottnumret successivt stämde med mitt egna steg mitt adrenalin och något chockad insåg jag sex sekunder senare att jag vunnit en samisk upplevelse.

Någon explosiv glädje över detta, det kom aldrig bara en stilla förundran varför jag vinner detta. Nya bilar resor till New York eller pengar att stoppa i fickan. Det jag vill vinna, det vinner jag inte utan detta och jag som hatar all forma av kyla. Dagen efter tänkte jag annonsera ut min vinst på blocket, men jag ändrade mig i sista stund och frågade min fru om råd. Hon visste nämligen inget och blev lite sur på mig att jag inte hade berättat detta tidigare. Under hösten enades vi ändå om att åka upp och uppleva detta tillsammans under tre nätter. Våra döttrar fick snällt tas om hand av sin farmor.

Vi åkte första torsdagen i december via flyg från Ronneby till Stockholm och bytte till flyg mot Kiruna. På väg dit hade jag läst på en del.Förutom om dessa samiska folk och deras kultur hade jag även fått en inblick om vad som väntade och vad man hade att välja på. Kultur, hundspann, fiske, bad, kanot/kajak, renkörning, norrskenstur, vandring på vandringsleder eller andra spännande vinteraktiviteter. Det hjälpte dock föga att jag hade kontroll på detta för väl på plats tappade jag nästan andan av hur vackert det var och få uppleva midvinternattens sköld för det var ju mörkt nästan dygnet runt gjorde att jag för ett ögonblick hade glömt alltsammans. Själva hade vi valt ett lite annorlunda boende. En fjällstuga uppe i Arasluokta stugläger med värme och full utrustning. Vår utsikt var rent sagolik. Redan på torsdagskvällen hamnade vi på Vildmarksbyn Solberget där vi följde med på en kort tur med rensläde.

På fredagen han vi med så mycket vi kunde. Det berömda ishotellet i Jukkasjärvi, vi besökte även samemuseet i Jokkmokk. Höjdpunkten var ändå en längre tur med hundspann. Jag och frugan satt på varsin släde och följde med. Tre timmar var den och den kostade 1200 spänn extra per person, men det var det värt. På fredagskvällen åt vi middag på ett hotell innan vi återvände till vår mysiga stuga.

Lördagen han vi knappt vakna innan vi ville iväg på nya äventyr och ett av dem som vi hade lovat varandra att uppleva var att få åka eller köra en egen skoter. Detta häftiga färdmedel på snö som ser sjukt kul ut att få ta sig fram på. Efter nästan två timmars åkande hamnade vi i Årrenjarka och där fick vi låna varsin skoter och följa med på en dagstur med färdledare till Aktse som ligger på gränsen mot Sareks nationalpark. Mitt ute i vildmarken och vi njöt båda två av detta och själv insåg jag att vilken tur jag hade att jag inte sålde min vinst för frågan är om detta inte är det mest fantastiska jag har upplevt förutom födelsen av våra döttrar.

På söndag innan vi skulle flyga hem åkte vi in till Jokkmokk och handlade lite souvenirer till oss själva och våra döttrar. Vi var tvungen att ta med oss lite minnen förutom alla bilder vi tagit och de vi filmat. Saknade efter övriga där hemma började också att bli för stark. En längtan som man ska respektera. Däremot har jag ändrat mig och jag lovar att respektera kylan nu på ett mer avslappnat sätt och inte gnälla när det är 11 minus hemma och jag måste skotta framför garaget.

Ett sista tack vill jag ändå ge till den där mannen som övertalade mig att köpa bingolotten. Hade jag inte gjort det hade någon annan fått uppleva denna fantastiska resa. En samisk upplevelse som jag aldrig trodde skulle bli så oerhört givande.

Bli den första att värdera denna post